Från papper till föremål – bildöverföring steg för steg.

Så, då har jag äntligen slutfört alla stegen i hur man överför en bild till ett föremål och är redo att visa er hur man går till väga. Denna teknik går att använda på de flesta underlag som är hårda. Jag har testat på trä, kartong, glas och metall med utmärkta resultat. Här kommer jag dock att använda mig av en enkel plywoodskiva.
Steg 1.
Se till att föremålet du ska fästa bilden på är relativt jämn. En helt slät och felfri yta är inte nödvändig om du är ute efter ett lite slitet utseende.
______________________________________________________________________

Steg 2.
Underlaget där bilden ska fästas bör vara vit. Tänk så här: Den vita ytan kommer bli de vita delarna i bilden, på samma sätt som pappret man skriver ut bilden/texten på. Har bilden/texten inga vita ytor är detta inte nödvändigt. Alternativt kan exempelvis en träskivas naturliga nyans ge en fin effekt om denna skulle fylla de ”vita” ytorna istället för den vita färgen.

______________________________________________________________________

Steg 3.
Skriv ut den utvalda bilden/texten SPEGELVÄNT på ett vanligt pappar med hjälp en en laser skrivare. OBS! Det MÅSTE vara en laserskrivare*. Jag brukar föredra att lämna lite marginaler när jag klipper ut bilden/texten då denna ibland tenderar att släppa lite i kanterna när pappret senare ska tas bort (se steg 5).

______________________________________________________________________

Steg 4.
Material: Decoupagelim (köpte mitt på Panduro), svamp (alternativt pensel, men se till att hårstråna inte lossnar) och torr trasa eller hushållspapper.

Stryk ett tunt lager lim på underlaget där bilden/texten ska fästas och likaså på bilden. Se till att inget lim hamnar på den vita sidan (baksidan) av pappret då detta kan göra att pappret sedan torkar fast helt på underlaget. Tryck/stryk sedan bort överflödigt lim och luftbubblor med ett torr trasa/hushållspapper genom att försiktigt jobba från mitten och ut. Låt därefter torka i minst 24 timmar.
______________________________________________________________________

Steg 5.
Material: Ljummet vatten, pensel och hushållspapper.

Fukta fingrarna och börja sedan med mjuka lätta fingrar arbeta bort pappret i en ‘fram-och-tillbaka’-rörelse. Arbeta med en del av bilden i taget. Undvik att blöta pappret för mycket, skulle detta ske låt det torka någon minut innan du fortsätter. Tänk på att vara lätt på handen, för hårt tryck kan göra att även färgen slits bort.
Penseln använder jag för att borsta bort de lösa pappersresterna. Hushållspappret är mest till för att det alltid kan vara bra att ha nära till hands när man jobbar med vatten och andra vätskor.
______________________________________________________________________

Steg 6.
Efter att det första lagret av papper tagits bort låter du den torka några minuter. Du kommer se att det är en hinna av papper kvar. Jobba nu med ännu mindre vatten och ta försiktigt bort det sista skiktet. Ibland kan det hända att det kommer finnas ett tunt skikt av papper kvar som inte går att ta bort, men det är ju det som är charmen med handgjorda saker. Det ska inte vara perfekt.

(Jag vet inte om det är för att jag lät limmet torka i några dagar eller om det är för att limskiktet denna gången blev så perfekt, men jag upptäckte att jag kunde vara ganska så hårdhänt med detta sista pappretskiktet utan att färgen lossnade. Men jag rekommenderar dig att prova dig fram och känna efter hur hårt du kan trycka.)

______________________________________________________________________

Steg 7.
När det sista lagret papper är borta låter du den torka någon minut. Sedan tar du lite lite vaselin och gnider in bilden/texten. Torka av överflödigt vaselin med ett hushållspapper, vi vill ju inte ge föremålet en klibbig och fet känsla.

______________________________________________________________________

Steg 8.
Nu är det färdigt. Kom ihåg: Övning ger färdighet, man får testa sig fram till vad som passar en själv bäst och vad som funkar på olika underlag.

______________________________________________________________________

Hoppas denna instruktion varit till någon hjälp. Har du frågor så tveka inte att höra av dig, eller om du vill berätta hur det gått för dig i ditt skapande.

Lycka till nu,
Rebecca Elisabeth
* Färgen från en laserskrivare lägger sig som ett skikt på pappret till skillnad från en bläckstråleskrivare där bläcket sugs in i pappret och därför inte går att separera från pappret.
Om bengtester

Mitt namn är Rebecca Elisabeth Bengt och det är jag som är grundaren och formgivaren bakom Bengtester, ett företaget som föddes i juni 2011 på Sveriges vackra västkust. En plats där giganter som Evert Taube, Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Marianne Fredriksson, Lasse Brandeby och Håkan Hellström vandrat. Och numera även Bengtester. Bengtester erbjuder handtillverkade inredningsartiklar så som bland annat askar, korgar, dekorationsdetaljer och änglar. Och det som kommit att bli lite av Bengtesters varumärke: kaninerna. Titta förbi hemsidan www.bengtester.se och se vad jag menar. Här tänkte jag hålla dig uppdaterad med vad som händer hemma hos Bengtester – jag älskar att skapa och delar gärna med mig av de små guldkornen som jag hittar på vägen.
Det här inlägget postades i aktivitet, bengtester rekommenderar, inredning, inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Från papper till föremål – bildöverföring steg för steg.

  1. Therese skriver:

    Har provat den här tekniken och det blir fantastiska resultat 🙂

    Men måste lägga till att det fungerar alldeles utmärkt att använda en bläckstråleskrivare!! 🙂

  2. Theres skriver:

    Upptäckte detta med bildöverföring för bara någon dag sen och håller just nu på att göra efterforskningar om allt som har med detta att göra. Såg att du skrev att du gjort det på glas? Funderar på att göra det som julklapp, typ dricksglas med barnens foto på. Behöver man efterbehandla det med något speciellt om det ska gå att använda glasen?

    • bengtester skriver:

      Jag gjorde överföringen på en glasflaska som är till prydnad så vad jag kan minnas gjorde jag ingen form av efterbehandling. Men om det är dricksglas som man planerar att använda flitigt så kan jag tänka mig att någon form av klarlack för glas kan vara att rekommendera som efterbehandling. Det är ju ett tag kvar till jul så du kanske hinner göra några tester och se vad som funkar bäst 🙂

  3. Ingela Svedberg skriver:

    Kan man använda vanligt kopieringspapper som man använder vid utskrift från dator? Eller måste det vara tjockare?

    • bengtester skriver:

      Vanligt kopieringspapper är det man brukar använda så det blir alldeles prima. Ett tjockare papper innebär endast mer papper att avlägsna. Lycka till! 🙂

  4. Åsa skriver:

    Hej, jag håller på med ett par flaskor och undrar om du vet om man kan lägga på decopagelim som skydd ovanpå ett vasselinlager. Känns som att det kan vara problem med den feta ytan… // Åsa

  5. malun skriver:

    Å va underbart. Har länge tänkt att prova men då ja inte haft nån bra beskrivning har de inte blivit av. Nu äntligen ska ja få prova 🙂 tack!
    Men en liten fråga först 😉
    Går de bra me vilket ddecopagelim som helst lr måste de va nåt speciellt?

    Tack på förhand!
    Mvh.Malin

    • bengtester skriver:

      Hej Malin, jag kan inte svara på det med hundra procent säkerhet men så vitt jag vet så ska det fungera med alla decoupagelim. Hoppas det går bra. Lycka till!

  6. Carina Stahl skriver:

    Hej, det här kommer bli kul, en fråga bara…hur matt är den vita färgen du målat plywoodskivan med? Eller är det grundfärg?

    • bengtester skriver:

      Ursäkta att jag inte svarat innan. Eller ja, egentligen så svarade jag samma dag du skrev men det verkade inte ha kommit hela vägen fram. Mitt svar igen: ”Färgen som jag använde är en vanlig vitfärg för inomhusbruk. Den är något glansig i sin lyster”.

  7. Lisa Nilsson skriver:

    Hej Kan man ta vanliga foto med typ gamla bilder från förr Med vänlig hälsning, Lisa

    • bengtester skriver:

      Hej Lisa, jag har aldrig testat detta men jag tror inte att det fungerar. Vad du kan göra är ju att scanna bilderna och skriva ut dem på vanligt papper. Det har jag gjort med några av mina gamla foton. Lycka till 🙂

Kommentera

